Saturday, August 4, 2012

kahwin muda

Assalamulaikum..

hye~ bertemu lagi kita di blog yang agak bosan ni ( aku tahu sebab ranking blog aku hanya 2 bintang setengah..) gagagaga.. okay.. entri kali ini.. tajuk kahwin muda..

erm.. macam dah jadi tren tau kahwin muda ni.. heheh.. ramai aku tengok anak-anak muda yang baya aku.. or bawah aku yang dah berkahwin.. pada permulaan nya.. aku memang memandang remeh benda ni. aku fikir kahwin muda ni sangat tidak meng enjoy kan diri aku.. (haa..nampak tak kerosakan bahasa melayu di situ??) ye lah.. aku ni jenis yang suka keluar dengan kawan2 terutama sekali kawan lelaki.. so, peluang untuk melepak balik dengan dorang sangat nipis. pergi mana-mana semua kena bagi tahu kat suami kita.. hidup terkongkong.. lebih kurang macam tu ar aku rasa untuk perkahwinan ini.. kira aku fikir.. perkahwinan ini, tujuan nya mengikat perempuan dari kebebesan. MasyAllah.. sampai ke situ aku fikir kan?? teruk tak aku dulu.. ( itu menunjukan aku ni kaki jimba-jimba dulu )

Tetapi.. setelah aku meningkat dewasa ini, dan aku mula bercinta ( dan di tinggal kan cinta ) aku terfikir, apa erti sebenar perkahwinan itu. erti sebuah perkahwinan itu, adalah penyatuan anatara seorang adam dan seorang hawa dan membina masjid bersama di atas keredhaan Yang Maha Esa. paling aku suka.. perkahwinan ini dapat mengelak kan maksiat. (hey~~ kan bagus untuk mereka)

tetapi..  kahwin ni bukan suka-suka tau.. fikir apa.?/ macam kita main kahwin2 masa kecik2 dulu tu?? macam tu?? bukan.. perkahwinan memerlukan tanggung jawab yang besar. seorang lelaki yang dah bersedia menangung tanggujawab sebagai seorang ketua.. bukan di bumi sahaja. tetapi di akhirat.. :D

bukan senang tau tak, nak jadi seorang suami ini.. haa.. so, pada anak2 adam kat luar sana atau yang sedang baca ini. persiap kan diri mu. menjadi seorang khalifah dalam keluarga, membentuk sebuah keluarga yang berlandaskan syariah Islam. InsyaAllah.

10 kelebihan berkahwin muda  (aku dapat dari internet) :

1. Tuntutan Agama
2. mengelakkan maksiat tak zina
3. menjadi lebih bertanggungjawab
4. menimbulkan ketenangan jiwa
5. fikiran lebih matang
6. membaiki diri
7. plan jangka panjang
8. seks yang lebih berkualiti
9. rezeki bertambah
10. jangan tunggu lama-lama.

haa... nampak tak kelebihan berkahwin awal? banyak kan.. haaa.. tapi, sekarang ni orang kita fikir siapa ajer anak muda yang kahwin muda akan cakap macam ni :

"haa.. tu dah gatal bijik lah tu nak kahwin muda.."

"nampak sangat mengatal.."

"dah terlanjur lah tu.. dah mengandung baru nak bernikah"

"apa lah kahwin muda.. gatal betul mereka ni."

see?? macam mana ia boleh berlaku?? sebab pemikiran kita sebagai orang melayu sekarang ni makin tertutup. itu lah dia.. haih~

okai.. saya akhiri blog saya kali ini dengan waltaufikwalhidayah wasalamulaikumuwarahmatullah hiwabarakatu~~ Love from shahrulbadrinashahbudin




"syg cakap.. syg nak kahwin masa umur 20 berapa entah.. b tunggu :P "

No comments: